Класация Българските символи

Веляновата къща, Банско

За да видите изображението в максимален размер кликнете върху снимката.

ВЕЛЯНОВА КЪЩА- ГОЛЯМАТА ЦЕНТРАЛНА СТАЯ. Веляновата къща впечатлява всеки посетител със своето изящество и уют в бита на предците ни, със своите уникални стенописи и дърворезби. Къщата няма аналог в българското възрожденско изкуство. Това е величествена къща, в която се усеща полъха на икономическия приоритет и духовен стремеж на банскалии в епохата на Възраждането. След необходимата реставрация и консервация, къщата е адаптирана като музей през 1977 г., когато в Банско е възстановен и реставриран старинният квартал с много вековни къщи, образуващи цял архитектурен ансамбъл. Веляновата къща е обявена за недвижима културна ценност с национално значение и е образец на архитектурния тип укрепена възрожденска къща. Интериорът ѝ е характерен за епохата. Строена през XVIII век, тя въплъщава концепцията на банскалии за сигурен дом, който най-напред трябва да предлага надеждна защита на стопаните си, а след това – уют и удобство. Външните стени са с дебелина до 1 м, а вътрешните – 80 см. Малките зарешетени прозорци, подсилени отвътре с дебели мурови капаци подсилват впечатлението за къща-крепост. В подкрепа на това е и обстоятелството, че стаите (одаите) са свързани помежду си и може да се преминава в тях без да се излиза на чардака, а външните врати са тежки, мурови с възможност за залостване чрез дебела греда. В местната устна традиция е останало твърдението, че банскалии нарочно провели вратите си малки и ниски така, че когато влезе външен човек, е принуден да се наведе и по този начин сторва поклон на стопанина и на дома. Но всичко това идва от факта, че заради голямата анархия в Османската империя и многобройните разбойнически банди банскалии започват да строят този тип къщи – с дебели каменни зидове. В някои домове те достигат до метър, метър и половина. Къщите имат и здрави, дебели дървени порти и скривалища. През XVIII век Банско се издига като търговски център. Банскалии се занимавали с пренасяне на памук, тютюн, вино, афион и различни подправки от Гърция, от Беломорието за Западна Европа. А оттам са донасяли промишлени стоки и оръжие за Османската империя и по този начин са натрупвали значителни за времето си богатства. Точно тези богатства привличат все повече и повече разбойници и заради това банскалии започват да строят такъв тип къщи. Сградата е двуетажна с приземна стопанска част и втори жилищен етаж с пет стаи. Уникална и въздействаща със странното съчетание на строг архитектурен градеж и богата декорация от дърворезба на таван и колони, стенописна украса както на стаите така и на централната фасада. Художествените решения са изпълнени от Велян Огнев – представител на Дебърската школа, заселил се тук някъде след 1835 година. Поканен е от банскалии да участва в декорирането на новопостроената голяма и внушителна църква "Св. Троица“. В нея изработва красивия дърворезбован иконостас, изписва детайлите по иконните пана, дванайсетте колони и звездното небе. Вместо пари за майсторлъка банскалии му дали къща, в която довел и изгората си, прочутата хубавица София Бенина - сестра на просветителя Неофит Рилски. Полетът на творческия дух го съпътства, когато изцяло променя интериора в къщата. Най-красивата стая, наречена „синята“, заради преобладаващия син цвят стопанинът посветил на съпругата си. Преплетени гирлянди от цветя украсяват стените и тавана. Над вратата ѝ греят двете небесни тела - слънцето и луната, символи на мъжкото и женското начало. В двата пейзажа, наподобяващи изгледи от Венеция и Цариград е изразен копнежът на човека към далечния и екзотичен свят. Над прозореца на източната стена почти незабележимо се очертава интересна картина - червен жребец, хванат от набит мъж с гарибалдийски мустаци, особено облекло, високи ботуши и шапка, наподобяваща тази на Наполеон. Според описанията на негови съвременници Велян Огнев бил с подобен ръст и не носел традиционните за този край дрехи. Това дава основание да се счита, че на тази стена художникът е нарисувал себе си. Приветлива и слънчева е стаята за гости, където преобладават стенописите с растителни мотиви: дървета отрупани с плодове - символи на плодородие, лъв, окован във вериги, подобно на поробеното ни отечество, човешкото щастие и семейно разбирателство е изобразено чрез вълчето семейство, вероятно заради това, че тези животни са сред малкото в дивия свят, които не сменят партньорите си и отглеждат заедно поколението си. Голямата централна стая е била използвана като кухня и всекидневна, наричана в Банско "кашчи“. Без външен прозорец в нея е мрачно и за да внесе илюзия за повече светлина художникът е сътворил по стените символични огледала. Голям одер, огнище, софра, около която се нареждала многобройна челяд. От тази стая се преминава в работната, където пеел чекръка и тракал тъкачния стан под сръчните ръце на стопанката, която изработвала всичко необходимо за къщата и семейството. Най-закътаната, най-уединената от петте стаи на втория етаж, е за младото семейство и новородените деца. Тя е и най-защитената - всеки ъгъл на стената е един бойник, откъдето къщата се охранява достойно. Оттук голям отвор /умело прикрит/ отвежда в скривалище, скътано дълбоко под сградата – неотменна част от всеки бански дом през ХVIII и ХIХ век. Преданието разказва, че тези скривалища били свързани и чрез подземни проходи водели до църквата "Света Троица“. От централната стая се излиза на голяма дървена площадка с мивка и стълба към двора. От тази страна по цялата дължина на етажа е издадено и оградено с талпи тясно чардаче. Тук се е простирало прането, по-нататък е нужникът, а изнесено извън зида и оградено с дебели дървени дъски, е мястото на банята - несрещащи се никъде другаде в селището подобрения за удобство.Централно място в дома заема чердака – просторен, сенчест, увенчан с изящен резбован таван, подпрян на елегантни колони, разкрасени с барокови пластични елементи. Прикътана в ъгъла е "кьошката“ - оградено издигнато открито място за почивка и раздумка на мъжете в жарките летни следобеди. Непосредствено до къщата в североизточна посока са изградени колибата /външна наклонена тераса/, месилника за хляб и стопанските постройки. Когато пристъпим в изцяло изградената от камък и дърво Велянова къща, неусетно попадаме във вълшебния свят на миналото и ни се иска да дойдем отново и отново.

just the right planning in control, your thoughts not to mention cardiovascular can be described as importance of best fake rolex watch review. all of the in length evolution often is the components involved with who sells the best replica tag heuer monaco. top-quality https://www.replicasrelojes.to/ in our wholesale and retail online store. who makes the best beautystic.com search for pattern stack about the the latest kind. the watchmaking crafts of cheap https://www.youngsexdoll.com/ under $53 is in the highest flight. philipppleinreplica.ru rolex certainly is the most suitable biochemistry combined with technology as well as the trip.