Представяме пред туристическия и земеделския бранш проект за 12 винено-кулинарни дестинации
Представяме идея за 12 винено-кулинарни дестинации, част от проекта „Сподели България“, който разработваме съвместно с Министерството на земеделието, храните и горите. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова, която заедно с министър Румен Порожанов официално представиха дестинациите пред туристическия и земеделския бранш. В презентацията участваха също зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева и Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по лозята и виното.
При разработване на проекта избрахме винено-кулинарните дестинации да са 12, като бройката не е самоцелна, те са толкова, колкото са месеците в годината, посочи министър Ангелкова. И уточни, че те включват както традиционните винени напитки и характерната кухня за региона, така и близо 50 общини и около 100 туристически обекта. Тя коментира още, че е важно виното и кулинарията да бъдат включени в туристическия продукт на страната, защото са част от цялостното преживяване на туристите.
12-те винено-кулинарни дестинации, които представяме днес, не са окончателни, те са базата, върху която да дискутираме до завършване на окончателния проект, съобщи още министърът. Информацията ще бъде качена на официалния сайт на Министерството на туризма. Така всеки, който желае, ще може да се запознае с тях, да изпрати мнение или предложения в рамките на периода за обсъждането им.
Следващият етап на проекта ще е обсъждането на дестинациите с бранша. Подготвят се 6 кръгли маси в страната, на които дестинациите да бъдат представени детайлно пред местния бизнес, организациите и общините. Очакваме така да получим подробните становища на бизнеса и да допълним и надградим разработените от нас предложения, посочи министър Ангелкова. Тя допълни още, че се предвижда окончателните винено-кулинарни дестинации да бъдат обявени в средата на 2018. След това те ще бъдат дигитализирани и качени на сайта на ведомството. Имаме идея в бъдеще да бъдат включени и в платформата „Аз обичам България“ (I love Bulgaria), която беше създадена миналата година и рекламира 100 национални туристически обекта, заяви министърът.
Инициативата „Сподели България“ може да бъде в помощ на развитието и популяризирането на така наречения бавен (слоу) туризъм, каза министър Ангелкова. И поясни, че неговата концепция е свързана именно със запазване на традициите и културата, като се набляга на местната храна и на регионалните обичаи. По думите й те биха помогнали на туристите да се информират за характерните вина и храни в дадените райони.
Давайки възможност на общините да популяризират новите винено-кулинарни дестинации, очакваме повече туристи да се насочат и към вътрешността на страната. Това ще допринесе за утвърждаване на България като дестинация за четири сезона и ще окаже положително влияние върху развитието на редица общини не само за туризма им, но и за икономиката на страната, заяви министърът.
Очакваме инициативата да допринесе и за развитието на крилата на сезона, информира министър Ангелкова. По думите й данните за тази година показват, че ще бъдат надградени отличните постижения от миналата. За първите осем месеца на 2017-а общият брой посещения на чуждестранни туристи в България е над 6,5 млн., като ръстът спрямо периода януари-август 2016 г. е близо 8%.
В активния летен сезон общият брой на чуждестранните посещения е повече от 4,3 млн., като се отбелязва нарастване от 5,6% в сравнение със съответния период година по-рано. Прогнозата на министерството е за периода юни-септември тази година общият брой чуждестранни туристи да достигне до около 5,3 млн., което ще е увеличение от близо 6 на сто спрямо същите месеци на миналата година, съобщи министър Ангелкова. И уточни, че окончателни данни ще има в края на седмицата, която информация ще публикува Националният статистически институт (НСИ).
С още по-сериозни темпове се увеличават постъпленията от международен туризъм, показва информацията на БНБ, заяви министър Ангелкова. Според нея в периода януари–август приходите от международен туризъм са 5,2 млрд. лв. Това е ръст от близо 10% спрямо същия период на миналата година. Само за летните месеци от юни до август постъпленията са над 3,7 млрд. лв. И тук се отбелязва нарастване от 8 на сто в сравнение със същите месеци година по-рано.
Винено-кулинарните дестинации ще са много важни и за българските производители, каза Румен Порожанов, министър на земеделието, храните и горите. Той коментира, че имаме уникални родни вина, които така ще стигнат до повече потребители, включително чужденци. И добави, че у нас има хилядолетни традиции във винопроизводството и то се развива като модерен отрасъл, като са изградени значителен брой винарни и дегустационни центрове в близост до туристическите забележителности. Това е предпоставка за пакетиране в общ продукт. Министър Порожанов съобщи още, че България има регистрирани на европейско ниво 54 вина със защитени наименования, което е 8-о място в ЕС по продукти със защитени наименования, това говори за конкурентоспособност и достъп до нови пазари.
На събитието бе и делегация от китайския регион Шанси, които са в България за среща с български туристически компании.